Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen een diëtist en een gewichtsconsulent?
Diëtisten hebben een 4-jarige hbo-opleiding gevolgd, die er vooral op gericht is om mensen met ziektebeelden te behandelen. Een gewichtsconsulent is opgeleid om mensen zonder specifiek ziektebeeld te behandelen. Dit kunnen mensen zijn met onder- of overgewicht, maar ook mensen die fitter willen worden of lekkerder in hun vel willen zitten. Beiden werken met adviezen op basis van de richtlijnen voor goede voeding die opgesteld zijn door de Gezondheidsraad.

Wat zijn de verschillen tussen diverse gewichtsconsulenten?

Iedereen kan zich gewichtsconsulent noemen, want dit is geen beschermde titel. Een gewichtsconsulent die zich heeft aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland (BGN) is een goed opgeleide professionele hulpverlener die aan strikte kwaliteitseisen voldoet. BGN gewichtsconsulenten worden voortdurend bij- en nageschoold. Daarnaast werkt deze BGN-gewichtsconsulent volgens afgegeven richtlijnen. En crashdiëten, afslankproducten of poeders en pillen horen daar zeker niet bij.

Heb ik een doorverwijzing nodig om een afspraak te maken?
Nee, een doorverwijzing is niet nodig om bij mij in behandeling te gaan. Je kunt meteen een afspraak maken.

Wat kost een bezoek aan een gewichtsconsulent?
Dat verschilt behoorlijk. Daarom is het aan te raden om een gediplomeerde BGN-gewichtsconsulent te vinden. Veel zorgverzekeraars werken met een preventiebudget of vergoeden een deel van de gemaakte kosten. Het kan daarom zelfs zo zijn, dat een bezoek aan de BGN-gewichtsconsulent gratis is.

Moet ik op een streng dieet om af te slanken?
Nee, zeker niet. Sterker nog, honger hebben tijdens het afslanken kan ervoor zorgen dat je later gaat inhalen en dan meer eet dan eigenlijk nodig is. Mijn voedingsadvies is conform de richtlijnen voor goede voeding van het Voedingscentrum en afgestemd op je persoonlijke leefstijl, wensen en smaken. Het plan is opgesteld om langdurig en zonder honger af te slanken: houdbaar én haalbaar.

Hoe ziet het eerste consult eruit?
Dit is een kennismaking. We bespreken samen hoe we je probleem aan gaan pakken en welke behandeling het beste bij jou en je levensstijl past. Heb je een gezin met kinderen of ben je alleenstaand? Heb je intoleranties of liever geen vlees en vis in je menu? Dit speelt allemaal mee. Dan bespreken we je persoonlijke doelen, hebben het over je huidige (eet)gewoonten en je krijgt de ‘opdracht’ om een eetdagboek bij te houden van ten minste een aantal dagen. Zodat ik ook weet hoe je in het weekend eet en drinkt en hoe je beweegt. Dit dagboek geeft mij inzicht en een opzet voor een nieuwe manier van eten en eventueel bewegen.

Ik heb onregelmatige werktijden, kan ik dan ook in behandeling?
Natuurlijk. Ook met een onregelmatig rooster kun je zorgen voor een verantwoorde levensstijl.

Ik eet regelmatig buiten de deur, kan ik dan ook in behandeling?
Idem dito. Ik geef je tips om in restaurants aan te geven wat je wel en niet kunt eten. Net als op vakantie bijvoorbeeld. Of tijdens zo’n heerlijke zomerse barbecue. Eten moet leuk en lekker blijven. Met een paar tips en trucs kun je blijven genieten van eten en drinken.

Ik ben dol op chocola, mag ik dit nog eten?
Ja, met mate. Je snapt heus wel dat een rol biscuit of een reep chocola niet meewerkt aan je idee van afvallen. Maar iedereen heeft ook wel eens gehoord van balansdagen. Zou je je eens een dag te buiten gaan aan een paar stukjes chocola of te veel drop, dan valt daar met een dag waarop je extra op je eten let wel weer een mouw aan te passen.

Moet ik supplementen aanschaffen om het programma te volgen?
Nee! Zeker niet. Het gaat er niet om, om in korte tijd heel veel kilo’s af te vallen, maar om je eetpatroon zo in te richten dat het je hele leven mee kan gaan. Supplementen zijn aanlokkelijk omdat het je een zogenaamde worst voor ogen houdt, dat je snel veel afvalt. Maar het gevaar schuilt 'm in de periode daarna: je krijgt onherroepelijk trek in je oude voedsel. Daarbij is je maag nog steeds ingesteld op meer en suiker- en vetrijk eten. Je gaat jojoën. Tijd, rust en geduld zijn de toverwoorden voor een verantwoord gewicht over een langere periode.

Hoe vaak mag ik eten als ik aan het programma deelneem?
Zes keer per dag. Op die manier blijft je spijsvertering de hele dag aan het werk. Er zijn drie belangrijke eetmomenten per dag (ontbijt, lunch, diner) en drie tussendoortjes. Mijn advies is gericht op vetverlies en spierbehoud of –vergroting. Uiteraard worden de eetmomenten afgestemd op je persoonlijke situatie en voorkeuren.

Je persoonlijke grafiek