Barbecue is helemaal niet zo slecht, mits je het goed aanpakt

De zomer is hét seizoen om lekker buiten te genieten van vrienden en familie. De geur van verbrand houtskool maakt de zwoele zomeravonden extra gezellig. Lekker lang buiten zitten, genieten van mooie gerechten van de barbecue, een lekker drankje erbij. Maar wat op de loer ligt zijn de calorieën. Dat hoeft alleen helemaal niet. Want met kleine aanpassingen wordt de barbecue geen dikmaker. En juist een gezonde maaltijd. Want er komt geen boter aan te pas. Gegrild is mager!

 

 

  • Kies je vlees, zorg dan dat je magere varianten in huis hebt. Zo zijn kipsatéstokjes of spiesen van varkenshaas een prima keus. Wat het vet maakt zijn de saté- en andere sauzen. 
  • Verder is een stukje rundvlees een prima keus. 
  • Maar je kunt natuurlijk ook eens een stukje vis op de barbecue leggen. Je kunt er mee variëren tot je een ons weegt. Wikkel je visfilet met kruiden en groenten in aluminiumfolie en laat het zo garen op de barbecue. Een moot gegrilde zalm levert je bovendien gezonde visvetten. Voeg ui, tomaat, courgette, paprika, aubergine toe en je hebt een heerlijke maaltijd.
  • Trouwens een spies met vlees en deze groenten is ook niet te versmaden. 
  • Nog een goede tip: kipstukjes met mango of ananas.
  • Sauzen zijn je valkuil, niet het stukje vlees of vis. Kies daarom voor magere varianten: tomatensaus, fritessaus (allebei met mate), maar nog beter: maak het zelf. Knoflooksaus maak je op basis van (Griekse) 0-2% yoghurt met knoflook, geraspte komkommer, beetje zout,  peper  en allerlei kruiden die je lekker vindt. Peterselie, bieslook, rood pepertje, maar ook munt, tijm en rozemarijn kunnen prima. 
  • Probeer van het stokbrood af te blijven als je wacht op je stukje vlees of vis en neem liever wat rauwkost of drink een groot glas water (met schijfjes citroen, stukjes komkommer of fruit naar keuze. 

09-08-2021

Artikelen