Goede voornemens, zo slagen ze wel

1 januari: Gelukkig nieuwjaar! En jij weet: deze keer ga ik er vol voor. Ik ga dit redden. Gezonder eten, stoppen met roken, meer sporten of bewegen. En dan blijkt het na een paar dagen toch lastiger dan je dacht. Ik help je een eindje op weg. Hou vol! Met deze tien tips. 

 

 

1. Doe het alleen voor jezelf

Dat is namelijk de allerbeste motivatie. Wat wil je? Gezonder zijn, slanker, fitter? 

 

2. Zet het op papier 

Schrijf je doel zo helder mogelijk op en bewaar dit op een goede plek. Of op de kast, naast het kledingstuk dat je in de zomer wilt dragen of in je agenda. 

 

3. Maak je doel haalbaar 

Beginnen met denken: ik ga in een half jaar 20 kilo afvallen is niet handig. Dan zit het er in minder dan een half jaar weer aan. Dus zeg liever: ik wil de komende tien weken 5 kilo kwijtraken. 

 

4. Vertel iedereen wat je plan is 

Vertel mensen in je omgeving dat je anders aan het eten bent. Dus dat je echt wilt volhouden. Dan zullen ze minder snel aandringen op een gebakje of een glas wijn. 

 

5. Kies een partner 

Ken je iemand die ook wil afvallen of fitter wil worden? Deel het met elkaar en motiveer elkaar. Als je een complimentje krijgt, heb je meer ‘drive’ om door te zetten.

 

6. Je succes moet je (gezond) vieren

Als je een goede week gehad hebt (of meerdere), trakteer jezelf dan op iets. Een dagje shoppen, een boek, kapper, gereedschap wat je al tijden graag wilt hebben. En ja, je kunt zelfs kiezen voor een gebakje als je dat echt wilt (en als je weet dat dit niet het begin van het einde is…)

 

7. Uit eten? Maak een plan: van tevoren!

Balansen kan en mag. Liever vooraf dan achteraf, omdat dit makkelijker gaat. Dus ga je ’s avonds uit eten, eet dan over de dag (zonder maaltijden over te slaan) minder calorieën. Neem tijdens de lunch een salade of een boterham minder en vervang deze door rauwkost of fruit. 

 

8. Éen vast weegmoment

Vaste dag, vast tijdstip (liefst ’s ochtends en in Adam-kostuum, Eva voor de dames). Niet vaker, want je kunt je laat leiden door de weegschaal en die is nu niet altijd objectief. Ga je namelijk flink trainen, dan groeien je spieren en dus neemt je gewicht toe. Want spieren wegen zwaarder. Kijk liever vaker in de spiegel naar je lijf. En neem je broekriem als graadmeter.

 

9. Verzet je zinnen 

Echt het helpt. Ga op tijd naar bed, drink water als je trek krijgt of poets je tanden. Wil je chips, neem fruit of rauwkost en kijk of je daarna nog echt trek hebt. Stofzuig het huis, lap de ramen, neem de hond voor een extra rondje. Morgen ben je blij als je het gedaan hebt!

 

10. Moeilijke momenten in kaart

Denk goed na: wanneer komen die momenten boven? Dat je echt niet meer zonder chocola of chips kunt… Probeer dit patroon te doorbreken. Want heel vaak gebeurt het onbewust. Onderweg naar huis in de auto een zak drop opentrekken, als je staat te koken een glas wijn drinken, voor de tv chips eten. 

10-01-2021

Artikelen