Succesverhaal Petra Leen: ‘Ik heb diabetes 2 onder controle omdat ik geleerd heb gezonde keuzes te maken’

 

 

Je schildklier die niet naar behoren werkt. En te horen krijgen dat je diabetes twee hebt. Ga er maar aan staan. Het is niet één, maar het zijn twee klappen die je in de korte tijd te verwerken krijgt. Toch bleef Petra (56) niet bij de pakken neerzitten. Strijdlustig als ze is greep ze alles aan. Ze verdiepte zich in de materie, paste haar voedingspatroon aan en wist er bovenop te kruipen. Haar succesverhaal over 'Keer diabetes om'. 

 

Bang om flauw te vallen

“Oktober 2018. Ik viel eerst gestaag steeds meer af. Kilo of vijf. Geen probleem. Tot de volgende tien volgden. In een fiks tempo. Daar schrok ik van. En dat niet alleen. Ik viel aan het eind van de dag zomaar flauw. Liep ik in de supermarkt en begon iemand tegen me te praten, dan kon ik alleen maar denken: ‘ik ben blij dat ik een winkelwagen in mijn handen heb want ik ga zo neer’.” 

 

Slechtwerkende alvleesklier aanpakken

De diagnose van haar te snel werkende schildklier was een schok. Stress is, denkt Petra, de boosdoener. Ze raakte aan een behandeling en beet zich vast om te genezen. 

Maar zo’n beetje tegelijkertijd kreeg ze ook te horen dat haar alvleesklier niet meer naar behoren werkte. Diabetes twee was de tweede diagnose. 

 

'Ik kreeg mijn waardes naar beneden dankzij voeding'

“Maar daarvan wist ik dat ik er zelf iets aan kon doen. Door mijn voedingspatroon om te gooien kon ik mezelf helpen deze waardes naar beneden te krijgen. Ik had eind 2018 waardes van 13! (nuchter tussen 4,5 en 8 is normaal, red.)” 

 

Angst voor koolhydraten onterecht

Petra volgde een cursus bij een diëtist waar ze veel leerde. Maar met drie bijeenkomsten was het eigenlijk net iets te kort. “Het werd voor mij een zoektocht in de koolhydraten, eiwitten en vetten.” Het gevolg was een angst voor koolhydraten en een teveel aan vetten. De ongezonde vaak. 

 

Zelf beslissen over wel en niet eten

Eind 2019 sloot Petra zich aan bij de Gezond in je Lijf challenge. Acht weken lang meer leren over gezonde voeding en keuzes maken. Dus niet meer niks mogen, maar zelf beslissen over je eetpatroon. Etiketten lezen, weten waar die ongezonde vetten nu vandaan komen in haar eetpatroon en leren dat niet alle koolhydraten per definitie slecht zijn voor een diabetespatiënt. 

 

Traantje wegpinken

Ze boekte al snel resultaat. “Ik moest de eerste of tweede bijeenkomst dat we samen waren echt wel even een traantje wegpinken. Het was ook zo’n aanslag op mijn leven. Een schildklier die niet functioneert, diabetes twee en er kwam ook nog eens een verhoogd cholesterolgehalte bovenop. Nu snap ik wel dat dit kwam door het teveel aan slechte vetten dat ik at. Omdat ik zo bang was voor die koolhydraten.”

 

Veel bewuster bezig

Petra is blij dat ze nu weet wat echt goed en slecht voor haar gezondheid is. “Ik ben veel bewuster geworden. Ik ben heel blij met het eerste boek van PuurGezond waar we mee aan de slag zijn gegaan: ‘Slank in 8 stappen’. Het tweede, ‘7 inzichten’, vond ik ook fijn, maar aan het eerste heb ik het meeste gehad. En het ging mij helemaal niet om het afvallen hoor. Ik wilde vooral die waardes naar beneden krijgen. Gezond worden.”

 

Heel veel wandelen

Inmiddels is Petra daar waar ze wil zijn: “Ik heb nu suikerspiegelwaardes van zes à zeven. Dat is echt prima! Ik let op mijn voeding, heb veel geleerd, ook van de groep, en ik loop heel veel. Lopend de post halen – een paar kilometer van mijn huis – ’s avonds nog een flinke ronde. Die tienduizend stappen haal ik per dag wel hoor”, lacht Petra.

 

'Ik hoef er helemaal niet veel voor te laten'

“Of ik er veel voor moet doen of laten? Nee, dat valt heel erg mee. Ik hou van zoet, maar ik vind mijn recepten nu in repen en ontbijtjes van havermout en granola’s die ik zelf maak. Ik heb er echt lol in gekregen. En mijn man Robin zorgt voor een gezond avondmaal. Een straf is het echt helemaal niet. In plaats van een gevulde koek neem ik nu een handje nootjes bij de koffie of thee.” 

 

Mijn bevindingen 

Hanke Prijs over Petra: ”Wat ik zag was inderdaad haar koolhydraatangst. Ze dronk genoeg water, nam twee keer per dag fruit en koos voor volkoren producten. Maar ik schrok van de hoeveelheid volle zuivel die ze nam. En dan het gehakt, de rookworst, bacon. Allemaal producten met heel veel verzadigde vetten. Die hebben we aangepakt. En dan de voorverpakte repen. Waarvan de fabrikant belooft dat ze o zo gezond voor je zijn. Maar kijk je dan naar het etiket, dan zie je al heel snel wat voor verborgen suikers er in zitten. Dat heeft Petra aan het denken gezet. Nu eet ze veel meer onbewerkte producten, snackgroentes voor tussendoor en minder voorverpakt. Ik ben ontzettend trots op haar. Dat je iemand met iets ‘redelijk eenvoudigs’ als je voedingspatroon aanpassen gezonder kunt maken, daar doe ik het voor.”

23-12-2020

Artikelen